.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تحلیل رفتار اجتماعی مردم در دوران کرونا
انتقاد وسیع عموم جامعه پزشکی ، درمانی و بهداشتی کشور نسبت به تقدم اقتصاد بر سلامت و یا شعار “ برای جان ، نیاز به نان است “

شمال نیوز: سحر عامری مدرس دانشگاه /  در دو نوشته پیشین، به مباحث بنیاد نظری اشاره شده است، در نوشتار فعلی و دو سه نوشتار بعدی ، کارکردگرایانه، می کوشم به مصادیقی تحلیلی برای تغییر رفتار جامعه پسند و جامعه ستیز اشاره کنم:

– رفتار اجتماعی مردم در رابطه با تصمیم گیری های حکمرانی

حکمرانی عبارت است از : نظام تصمیم گیری های کلان که بر بیشتر مردم موثر واقع شود ، مردم نسبت به نظام تصمیم گیری واکنش هایی دارند که به برخی از این واکنش ها اشاره می گردد.

الف . رفتارهای انتقادی و اعتراضی :

۱ . اعتراض نسبت به پنهان کاری

این اعتراض دست کم در دو موضوع کاملا عیان بوده و هست :

اعتراض نسبت به اعلام دیر هنگام ورود کرونا به کشور و اعتراض نسبت به آمار مبتلایان و فوتی های مربوط به کرونا.

تا دوم اسفند ، روز انتخابات مجلس شورای اسلامی هیچ دال بر اعلام ورود کرونا مشهود نبود و حوزه های رای گیری نیز شرایطی کاملا عادی را سپری می کردند ، در حالی که اخیرا وزارت بهداشت اعلام کرد : اولین بستری کرونا را در ۲۸ بهمن ماه اعلام کرده بودیم ، میزان قبور اضافه شده در قبرستان ها ، نگاهی به اطراف و اکناف و ملاحظه پرده های سیاه بر کوی و برزن نشان می دهد که آمار اعلامی واقعی نیستند.

۲ . اعتراض نسبت به تبعیض ها و تخصیص ها

هم زمان با پیک حضور کرونا ، مبنا گرفتن تست PCR ، تب بالای ۳۸٬۵ و افت اکسیژن خون کمتر از ۹۰ بود که به کمبود شدید کیت باز می گشت ولی در مجلس شورای اسلامی ، بلافاصله بعد از بازگشایی از همه نمایندگان آزمایش گرفته شد و به رغم کمبود شدید تجهیزات و امکانات بهداشتی ، به آن ها یک سری کامل و شیک امکانات تحویل داده شد ، با قرنطینه قم و تعطیلی اماکن زیارتی مخالفت شد ولی هم زمان نهمین اجلاس سالیانه خبرگان رهبری ، تعطیل شد.

۳ . اعتراض نسبت به نداشتن سیاست واحد حکمرانی

رییس جمهوری از سه استان سفید نام برد ، سخنگوی وزارت بهداشت همان روز آن را صریحا رد کرد ، سخنگوی وزارت بهداشت ، آمار اعلامی چین درباره کرونا را غیر واقعی دانست ، برخی کارگزاران حکومت، از آن آمار کاملا دفاع کردند.

۴ . انتقاد وسیع عموم جامعه پزشکی ، درمانی و بهداشتی کشور نسبت به تقدم اقتصاد بر سلامت و یا شعار “ برای جان ، نیاز به نان است “ ، نگارنده بر نقش موثر تحریم های بین المللی ، کمبود منابع مالی و تضعیف اقتصاد ملی اعتقاد دارم و از این رو ، برخی از رفتار ها و اقدامات انسدادی دولت را می پذیرم ولی اعتراض به سیاست ها و نگاه های فایده گرایانه و ابزاری ( اوتیلیتاریستی ) متمرکز است.

۵ . جمع آوری کپسول فاویپیرای ور که ظاهرا بر کنترل و یا تضعیف رشد ویروس کرونا موثر است و سئوال این است که چرا جمع آوری شد و اینک در اختیار کیست؟

۶ . رشد توجه به رسانه های بین المللی ( ماهواره ایی ) و فضای مجازی.

۷ . تقویت ملی گرایی و تضعیف جهانی سازی ، بویژه در کشور هایی مثل ایران که تنوع قومیتی دارند.

۸ . باور پذیری ضعف کشور های پیشرفته صنعتی و اقتصادی مثل آمریکا و انگلستان و …
در قسمت بعد به تحلیل رفتار اجتماعی مردم نسبت به سیاست های اعلامی مقام معظم رهبری در خصوص کرونا می پردازیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.198 seconds.